08.იანვარი .2020 23:05

მთავრობა 9 იანვარს ანაკლიის კონსორციუმისთვის ხელშეკრულების შეწყვეტის შესახებ იმსჯელებს

views 846
უკან

მთავრობის ადმინისტრაციის ვებგვერდზე გამოქვეყნდა ხვალინდელი მთავრობის სხდომის დღის წერსიგი, რომლის მიხედვითაც, პირველი განსახილველი საკითხი "ანაკლიის განვითარების კონსორციუმთან" 2016 წლის 3 ოქტომბერს ხელმოწერილი ხელშეკრულების შეწყვეტის საკითხია, მას მთავრობის სხდომახე ვიცე-პრემიერი, მაია ცქიტიშვილის წარადგენს. 

როგორც დოკუმენტიდან ირკვევა, მთავრობას უკვე მზად აქვს განკარგულების პროექტი, რომლითაც "ანაკლიის განვითარების კონსორციუმისთვის" ანაკლიის ღრმაწყლოვანი პორტის პროექტის განხორციელების უფლების ჩამორთმევა იგეგმება. 

"საქართველოს მთავრობის განკარგულების პროექტი „ანაკლიაში შავი ზღვის ღრმაწყლოვანი ნავსადგურის
მშენებლობის, ოპერირებისა და გადაცემის (BOT) შესახებ“ საქართველოს მთავრობას და შპს „ანაკლიის განვითარების
კონსორციუმს“ შორის 2016 წლის 3 ოქტომბერს გაფორმებული საინვესტიციო ხელშეკრულების მოშლის შესახებ,"- ნათქვამია მთავრობის ადმინისტრაციის ვებგვერდზე გამოქვეყნებულ დღის წესრიგში.



2019 წლის 31 დეკემბერს “ანაკლიის განვითარების კონსორციუმს” (ADC) ამოეწურა ვადა, რომელშიც კონსორციუმს სახელმწიფოსთვის უნდა წარედგინა, როგორც კაპიტალის შევსების, ასევე საინვესტიციო ბანკებისგან სესხის გამოყოფის თაობაზე თანხმობის დოკუმენტები. 

ინფრასტრუქტურის მინისტრ მაია ცქიტიშვილის განცხადებით, სახელმწიფომ ანაკლიის განვითარების კონსორციუმს ნაკისრი ვალდებულებების შესასრულებლად ვადა 2019 წლის 31 დეკემბრამდე მისცა. თუ აღნიშნული ვალდებულებები არ იქნება შესრულებული, ვიცე-პრემიერის თქმით, მთავრობა კონსორციუმთან 2016 წელს დადებულ შეთანხმებას, სავარაუდოდ, გაწყვეტს. 

“დაველოდოთ 31 დეკემბერს, ვნახოთ, რა მოხდება ამ ვადაში. რაც შეეხება ინვესტორს და კონსორციუმის მოლოდინებს, ბევრჯერ გვაქვს მოსმენილი ანაკლიის კონსორციუმის მსგავსი ტიპის განცხადებები, რომლებსაც სამწუხაროდ, შემდგომში კონკრეტული შედეგი არ მოჰყოლია. თუმცა, მე მაინც ვარჩევდი, რომ წლის ბოლომდე საკონტრაქტო ვადას დაველოდოთ," - 2019 წლის დეკემბერში განაცხადა მაია ცქიტიშვილმა. 

თავის მხრივ, ანაკლიის განვითარების კონსორციუმი ყურადღებას ამახვილებს გარემოებაზე, რომ სახელმწიფო პროექტის მიმდინარეობის პროცესის მანძილზე დესტრუქციულ ნაბიჯებს გადადგამდა, რაც მათ პოტენციური ინვესტორების მოძიებას ურთულებდა, ინვესტორების ნაწილს კი, ვინც ანაკლიის პორტში მონაწილეობას გეგმავდა, მთავრობამ საკმარისი მხარდაჭერა არ გამოუცხადა. მათ შორისაა საერთაშორისიო საინვესტიციო კომპანია "მერიდიანი" და ამერიკის ერთ-ერთი მსხვილი საინვესტიციო ფონდი. 

"მიუხედავად არაერთხელ გაჟღერებული ეგრეთ წოდებული ვადების ამოწურვის საკითხისა, ანაკლიის განვითარების კონსორციუმი არ წყვეტს მუშაობას ინვესტორთან და მიმართავს ყველა საშუალებას, რომ პროექტი არ გაჩერდეს და წინ წავიდეს. არსებულ ვითარებაში, გადამწყვეტი როლი აქვს სახელმწიფოს მხარდაჭერას და აქტიურ ჩართულობას, განსაკუთრებით ინვესტორთან მოლაპარაკების პროცესში. სამწუხაროდ, ჩვენი მხრიდან არა ერთხელ გაკეთებული მიმართვისა და თხოვნისა, მთავრობის მხრიდან, ჯერჯერობით ქმედით ნაბიჯები არ გადადგმულა.

კონსორციუმის პოზიცია უცვლელია და ყველაფერს აკეთებს იმისათვის, რომ თავიდან იქნას არიდებული მოსალოდნელი სამართლებრივი დავა, რომელიც დამაზიანებელი იქნება ყველა მხარისათვის,"- ნათქვამია ანაკლიის განვითარების კონსორციუმის მიერ 2019 წლის 16 დეკემბერს გავრცელებულ განცხადებაში. 

იმ შემთხვევაში თუ სახელმწიფო კონსორციუმთან დადებულ საინვესტიციო შეთანხმებას შეწყვეტს, კონსორციუმის CEO-ს, ლევან ახვლედიანის განცხადებით, მაღალი ალბათობით კონსორციუმის აქციონერთა მხრიდან საარბიტრაჟო დავა დაიწყება. 

მნიშვნელოვანია გარემოება, რომ ანაკლიის განვითარების კონსორციუმს ღრმაწყლოვანი პორტის პროექტზე $74 მილიონი დოლარი (218 მილიონი ლარი) აქვს დახარჯული. ეს თანხები ცალკეული მიმართულებით ასე ნაწილდება: 

  • სამშენებლო სამუშაოები (ანაკლიაში ფსკერის დაღმავება, პორტისთვის ტერიტორიის მომზადება) - $35 მილიონი დოლარი; 
  • საზღვაო და საინჟინრო კვლევები - $13 მილიონი დოლარი; 
  • სახელმწიფოსთვის გადახდილი გადასახადები და მოსაკრებლები - $7 მილიონი დოლარი; 
  • დეტალური დიზაინის მომზადება - $4 მილიონი დოლარი; 
  • პროექტის დაგეგმარება და მენეჯმენტი - $4 მილიონი დოლარი; 
  • დაფინანსების მობილიზება და იურიდიული ხარჯი - $4 მილიონი დოლარი; 
  • გარემოზე ზემოქმედების კვლევები და გარემოზე ზემოქმედების შემსუბუქების ღონისძიებები - $2 მილიონი დოლარი; 
  • სხვა ხარჯები - $3 მილიონი დოლარი.

“მე ვიტყოდი, რომ დღეს 50%-50%-ზეა პროექტის განხორციელების ალბათობა. დავაზუსტებ, რომ ეს არის უშუალოდ ამ განზომილებაში, თუმცა მე 100%-ით ვარ დარწმუნებული, რომ საბოლოო ჯამში პროექტი აუცილებლად გაკეთდება,”- 2019 წლის ნოემბერში განაცხადა ლევან ახვლედიანმა. 

შეგახსენებთ, რომ ანაკლიის ღრმაწყლოვანი პორტის მშენებლობისთვის აუცილებელია $400-მილიონიანი სესხი, რომელსაც უმსხვილესი საერთაშორისო საფინანსო ინსტიტუტების ჯგუფი - EBRD, EIB, OPIC და ADB გამოყოფენ. ბანკებმა თავის მხრივ წარადგინეს რვაპუნქტიანი მოთხოვნების სია, რომლის დაკმაყოფილების შემთხვევაშიც ისინი თანახმა არიან დაიწყონ ანაკლიის დაფინანსება. ამ მოთხოვნების მნიშვნელოვან ნაწილზე კონსორციუმსა და მთავრობას შორის შეთანხმება მიღწეულია, თუმცა ტვირთბრუნვის რისკის დაზღვევის საკითხზე სახელმწიფოს პოზიცია უარყოფითია, ეს კი აღნიშნული სესხის მიღებას არსებულ ვითარებაში თითქმის შეუძლებელს ხდის. 

31 დეკემბერს კონსორციუმს სწორედ აღნიშნულ $400 მილიონისა და საკუთარი კაპიტალის $120 მილიონამდე შევსების შესახებ უნდა წარედგინა სახელმწიფოსთვის დოკუმენტაცია.