მთავარი
კატეგორია
TV ლაივი მენიუ
Loading data...

რამდენი მილიონის შემოსავალი აქვს "საქართველოს უძრავ ქონებას" (m2)-ს?

5f1d49a96d41b
შოთა ტყეშელაშვილი
26.07.20 13:30
2550
სს “საქართველოს უძრავმა ქონებამ”, წარსულში ცნობილმა, როგორც სს „m2 უძრავი ქონებამ” 2019 წლის აუდიტორული და მმართველობითი ანგარიშგება გამოაქვეყნა, სადაც კომპანიის ფინანსურ შედეგებზე არის საუბარი.

სს „m2 უძრავი ქონებამ” სახელი 2019 წელს შეიცვალა და სს “საქართველოს უძრავი ქონება” გახდა. დეველოპერული სექტორის ერთ-ერთი უმსხვილესი წარმომადგებენელი 33 შვილობილ კომპანიას აერთიანებს; მისი აქტივების ზომა კი 2019 წლის 31 დეკემბრის მდგომარეობით, 670 მილიონ ლარს შეადგენს. კომპანიის 100%-იანი წილის მფლობელი სს “ჯორჯია კაპიტალია”, რომელიც თავის მხრივ, ლონდონის საფონდო ბირჟაზეა დალისტული.

კონსოლიდირებული აუდიტორული ანგარიშის თანახმად, კომპანიის შემოსავლები 2019 წელს ასეთი იყო:

შემოსავალი მარაგებად კლასიფიცირებული უძრავი ქონების გაყიდვიდან - 55,413,000 ლარი, მათ შორის:

● მათ შორის, საცხოვრებელი ფართი - 51,216,000 ლარი;
● მათ შორის, ავტოსადგომი - 4,197,000 ლარი;

შემოსავალი სამშენებლო მომსახურებიდან - 21,835,000 ლარი, მათ შორის:

● მათ შორის, კომერციული უძრავი ქონება - 15,961,000 ლარი;
● მათ შორის, სასტუმრო - 2,828,000 ლარი;
● მათ შორის, საცხოვრებელი - 2,487,0000 ლარი.

საიჯარო შემოსავალი - 13,377,000 ლარი.

სს “საქართველოს უძრავი ქონების” მმართველობითი ანგარიშგების მიხედვით, კომპანიის საქმიანობა შემდეგი სეგმენტებისგან შედგება:

• საბინაო მშენებლობის განვითარება - ეს სეგმენტი გულისხმობს კლიენტებისთვის ხელმისაწვდომი საბინაო ფართის შეთავაზებას და ასევე, მოიცავს საერთო მოხმარების ფართის მოვლას, საკუთარ საცხოვრებელ კომპლექსებში დასუფთავების, უსაფრთხოების და სხვა მომსახურების მიწოდებით. მშენებლობის მართვა გულისხმობს შესყიდული სამშენებლო კომპანიის მართვასა და სამშენებლო მომსახურების შეთავაზებას.

• სასტუმრო და კომერციული უძრავი ქონება - რომელიც მოიცავს კომპანიის მიერ იჯარით გადაცემულ საცალო ობიექტებს და სასტუმროებს და გულისხმობს შემოსავლიანი აქტივების პორტფელის მართვას, რომელიც შედგება საკუთარ საცხოვრებელ კომპლექსში შენარჩუნებული კომერციული ფართებისგან (პირველი სართული), სარფიანად შესყიდული ფართებისგან, ასევე, სასტუმროების განვითარების და იჯარით გადაცემისგან.

კომპანიის მმართველობით ანგარიშგებაში საუბარია, რომ საქართველოში უძრავი ქონების ბიზნესი მშპ-ის 11.5%-ს ანუ 5 მილიარდ ლარს შეადგენდა, რაც წლიურ ჭრილში 12.9%-ით არის გაზრდილი.

ბიზნესმოდელის შესახებ განმარტებებში საუბარია იმ ვერტიკალური ინტეგრაციის მოდელზე, რომლითაც “საქართველოს უძრავი ქონება” ოპერირებს ბაზარზე:

“m2-ის ბიზნესმოდელში სამშენებლო მიმართულების ვერტიკალური ინტეგრაცია კომპანიას საშუალებას აძლევს, მშენებლობის მართვის საკომისიო შემოსავალი მიიღოს ფრანშიზული გარიგებებიდან და მესამე მხარის სამშენებლო პროექტებიდან. m2-ის საქმიანობა კონცენტრირებულია m2-ის ბრენდის ფრანშიზით და თავის ფრანშიზულ პლატფორმას იყენებს მესამე მხარის მიწის ნაკვეთების გასავითარებლად თავისი „აქტივების შემსუბუქების“ სტრატეგიის ფარგლებში. 2010 წლიდან m2-ს გაყიდული აქვს $276,3 მილიონის ღირებულების 3,225 ბინა - 358,000 კვ.მ. მთლიანი სამშენებლო ფართობით. ბინების 100% გაყიდულია ათი წარმატებულად დასრულებული პროექტის ფარგლებში და გაყიდვების 34.8% მოდის მიმდინარე პროექტზე.

m2 წარსულში ახდენდა სამშენებლო და არქიტექტურული სამუშაოების აუთსორსინგს და კონცენტრირდებოდა პროექტების მართვასა და გაყიდვებზე. 2017 წელს m2-მა შეისყიდა შპს “ბიქეი ქონსთრაქშენი“, ადგილობრივი უძრავი ქონების სამშენებლო კომპანია, სამშენებლო სამუშაოების შიდა მიმართულებად ქცევის და დანახარჯების და პროექტის განვითარების მხრივ ეფექტურობის მიღწევის მიზნით. m2 გეგმავს ვერტიკალური ინტეგრაციის უპირატესობების სრულად გამოყენებას და ფრანშიზული გარიგებებიდან და მესამე მხარის მშენებლობებიდან საკომისიო შემოსავლის მიღების გაზრდას,” - ნათქვამია დოკუმენტში.

ამასთან, კომპანია ამჟამად მის უმსხვილეს დეველოპერულ პროექტს ახორციელებს, რაც ჯამურად 2,500 ბინის ჩაბარებას ითვალისწინებს.

“2019 წლის ივნისის ბოლოს ქალაქ თბილისის საკრებულომ დაამტკიცა საბინაო მშენებლობის ყველაზე დიდი პროექტის გენგეგმა, რომლის მიხედვითაც, ხუთ წელიწადში, დაახლოებით, 2,500 ბინის ჩაბარება იგეგმება. დიღმის პროექტი სამ ეტაპად აშენდება და 132,000 კვადრატული მეტრი საცხოვრებელი და 35,000 კვადრატული მეტრი კომერციული ფართების მშენებლობა და განვითარება გაგრძელდება, დაახლოებით, ოთხი წლის განმავლობაში. პირველი ეტაპის წინასწარი გაყიდვები დაიწყო 2019 წლის თებერვლიდან, სადაც მთლიანი გასაყიდი ფართობი დაახლოებით 22,000 კვადრატული მეტრია,” - წერია დოკუმენტში.

აუდიტორულ ანგარიშში COVID-19-ის კრიზისზეც არის საუბარი; მისი მიხედვით, კომპანიის მასპინძლობის სექტორზე ახალი კორონავირუსის პანდემიამ უკვე მნიშვნელოვანი გავლენა მოახდინა.

“ვირუსის გავრცელებამ უარყოფითად იმოქმედა ჯგუფის მასპინძლობის ბიზნესზე და თუ ეკონომიკის შეფერხება გაგრძელდება, ამან შეიძლება ჯგუფის სხვა საქმიანობებზეც მოახდინოს გავლენა", - ნათქვამია EY-ის მიერ მომზადებულ დასკვნაში.

შეგახსენებთ, რომ საქართველოს მთავრობამ COVID-19-ის კრიზისის ფონზე, უძრავი ქონების გაყიდვების სტიმულირებისთვის იპოთეკური სესხებზე სუბსიდირების პროგრამა დაიწყო, რომელიც მსესხებლებს ლარის იპოთეკის 4%-იან თანადაფინანსებას სთავაზობს. ამასთან, მხარდაჭერის პაკეტი მთავრობის მხრიდან იპოთეკურ სესხზე 20%-ის ოდენობით გარანტიის გაცემასაც ითვალისწინებს. 

სამშენებლო სექტორის მხარდაჭერის კიდევ ერთი ნაწილი მთავრობის მიერ მშენებლობის დასრულების გარანტიის გაცემასაც გულისხმობს. დეველოპერების მიერ სპეციალური კრიტერიუმების დაკმაყოფილების შემთხვევაში, მთავრობა კონკრეტული საცხოვრებელი კორპუსის ფართის 30%-ის გარანტირებას მოახდენს, იმ შემთხვევაში თუ კომპანია დადგენილ ვადებში ვერ მოახერხებს ამ ფართის რეალიზებას, მთავრობა მას დადგენილი წესით შეიძენს (და შემდგომში დევნილ მოსახლეობას გადასცემს). ამ გზით სახელმწიფო 200 მილიონი ლარის საბინაო ფონდის "გარანტირებას" გეგმავს.