მთავარი
კატეგორია
TV ლაივი მენიუ
Loading data...

რამდენით შეიძლება გაძვირდეს ტექდათვალიერება?

62a83640e0cf5
თათია ჩაფიჩაძე
21.06.22 20:40
2069
ტექდათვალიერება შესაძლოა გაძვირდეს. ამ დრომდე დადგენილი საფასური, მსუბუქი ავტომობილებისთვის - 60 ლარი, ხოლო სატვირთო და სამგზავრო ავტომობილებისთვის - 100 ლარია. სექტორის წარმომადგენლები აცხადებენ, რომ რომ ტექინსპექტირების ბიზნესი შემცირებული მიმართვიანობის, მაღალი ინფლაციისა და 5 წლის განმავლობაში უცვლელი გადასახადის გამო უკიდურესად მძიმე მდგომარეობაშია და აუცილებელია, ფასები მინიმუმ 30-50%-ით დაკორექტირდეს.

გარდა ამისა, ტექისნპექტირების ცენტრების წარმომადგენლები აცხადებენ, რომ ფასიანი უნდა გახდეს განმეორებითი ინსპექტირებაც, რაც ჯამური ინსპექტირების 35-40%-ია. მათივე თქმით, საერთაშორისო პრაქტიკის თანახმად, ამ შემთხვევაში ფასი პირველადი ინსპექტირების 20-30%-ით განისაზღვრება.

საქართველოს ტრანსპორტისა და გზების ასოციაციის ხელმძღვანელი დავით მესხიშვილი ამბობს, რომ რეფორმა ჩავარდნის საფრთხის წინაშეა და ამაზე ყველაზე კარგად მეტყველებს ის ფაქტი, რომ ქვეყანაში რეგისტრირებული მანქანების ნახევარი შემოწმებაზე არ ცხადდება. საყურადღებოა ისიც, რომ სავალდებულო ტექნიკური ინსპექტირება საქალაქო ტრანსპორტის მხოლოდ 15%-ს აქვს გავლილი.

ვითარების გაუმჯობესების წინაპირობად ის რეფორმაში მონაწილე სამივე მხარეს - სახელმწიფოს, ბიზნესსა და საზოგადოებას შორის კომუნიკაციის და მონიტორინგის სისტემების გაუმჯობესებას ასახელებს. მისივე თქმით, კერძო სექტორმა რეფორმის დასაწყისში დიდი ინვესტიცია ჩადო, დღეს საფასური ხარჯებს ვეღარ წვდება, შესაბამისად, ფასების ზრდა გარდაუვალია.

„ტექინსპექტირების საფასური ხარჯებსაც ვეღარ ფარავს, ვინაიდან ამ წლების განმავლობაში ლარი გაუფასურდა, მეორე – განმეორებითი ინსპექტირება არის უფასო და თუ ინსპექტორის შრომა არ არის შეფასებული, ინსპექტირების ხარისხი ვარდება. რეფორმა დგას საფრთხის წინაშე, რომ ის არ გახდეს ფორმალობა. თუ მაგალითად საქალაქო ტრანსპორტის სტატისტიკას ჩავხედავთ, ვნახავთ, რომ  ავტობუსების და მიკროავტობუსების 85% არ ცხადდება ინსპექტირებაზე, მოშლილია მიმართვიანობის სისტემა, კანონის აღსრულების სისტემა, მონიტორინგის სისტემა.

ამ რეფორმაში მონაწილეობენ მომხმარებლები, ბიზნეს სექტორი და სახელმწიფო. ყველას თავისი როლი აქვს: სახელმწიფომ უნდა შეასრულოს გაცემული დაპირება, რომ ინსპექტირება უნდა ყოფილიყო ხელმისაწვდომი ყველასთვის – ჩვენ კი ვიცით, რომ დღეს მოძრავი ხაზები დგას უძრავად და საერთოდ არ ადის მთიან ზონებში; ბიზნესს ჰქონდა შესასრულებელი პირობა, რომ აღჭურვა იქნებოდა მაღალი, ინსპექტორების ხარისხი და მომსახურება იქნებოდა საერთაშორისო სტანდარტების შესაბამისი; რაც შეეხება მძღოლებს, მნიშვნელოვანი იყო, რომ მათ ჰქონოდათ ინფორმაცია: რატომ არის ტექნინსპექტირებაში მონაწილეობა მნიშვნელოვანი? მათ უნდა ესმოდეთ, რომ ეს არის პროცესი, რომელმაც შეიძლება თავიდან აგვარიდოს ფატალური შემთხვევები. სახელმწიფომ უნდა შეასრულოს დაპირება. რეალურად, ბიზნესს გააწევინეს მაღალი რისკი, სერიოზული თანხა ჩაადებინეს, და დღეს ეს საფასური აღარ ფარავს ხარჯებს...

რაც შეეხება შეკითხვას, რამდენად უნდა გაიზარდოს ტექინსპექტირების გავლა, ბიზნესის ვარაუდით, ეს შეიძლება იყოს ფასის დაახლოებით 50%-ით ზრდა.

მოვისმინეთ ბიზნესის პოზიციები, ვნახეთ რომ ფასის ზრდის საჭიროება დგას, რადგან გაძვირდა ყველაფერი: გაიზარდა კომუნალური გადასახადები, გაიზარდა ხარჯი მატერიალურ-ტექნიკური უზრუნველყოფის, გაიზარდა მათი სესხის გადასახადი, იმიტომ რომ ხარჯისთვის მათ აიღეს სესხი ევროებში და ამის დაფარვა ვეღარ ხერხდება. ინსპექტორის ხელფასი უნდა გაიზარდოს, რომ მას არ ჰქონდეს სხვა დაინტერესება“ - განაცხადა მესხიშვილმა.

აღსანიშნავია, რომ ავტოპარკის ზრდის მიუხედავად ტექინსპექტირებაზე მიმართვიანობა კლებულობს. 2021 წელს 2019 -თან შედარებით სავალდებულო შემოწმება 60 ათასი ერთეულით ნაკლებმა ავტომობილმა გაიარა. მიმდინარე წლის მონაცემები კი 2021 წლის მაჩვენებლებს კიდევ 20%-ით ჩამოუვარდება.

ქვეყანაში რეგისტრირებული ავტომობილების რაოდენობა 1.5 მლნ-ია, სიდანაც აქტიური 1 მლნ-მდე ავტომობილია. მათგან ინსპექტირება 750 ათასს აქვს გავლილი, გზებზე კი სავარაუდოდ 200 ათასამდე დახარვეზებული ავტოსატრანსპორტო საშუალება გადაადგილდება.

ინფორმაციისთვის, ინსპექტირების გავლის გარეშე ავტომობილის მართვისთვის ფიზიკური პირისთვის ჯარიმა 50 ლარია, ხოლო იურიდიული პირისთვის 200 ლარი. თუმცა პარლამენტის გარემოს დაცვის კომიტეტი ადმინისტრაციულ სამართალდარღვევათა კოდექსში ცვლილებებზე მუშაობს, რომლის მიხედვითაც ჯარიმის მოცულობა განმეორების შემთხვევაში გასამმაგდება და 50-ის ნაცვლად 150 ლარით განისაზღვრება. ცვლილებებს პარლამენტი სავარაუდოდ საშემოდგომო სესიაზე დაამტკიცებს.