მთავარი
კატეგორია
TV ლაივი მენიუ
Loading data...

რკინიგზა და GOGC-ი საპარტნიორო ფონდიდან გამოვლენ - რეფორმის დეტალები

62b96f588878c
შოთა ტყეშელაშვილი
27.06.22 13:15
1049
ეკონომიკის მინისტრმა ლევან დავითაშვილმა საპარტნიორო ფონდის რეფორმირების შესახებ BMG-ის კითხვას გასცა პასუხი. მინისტრის თქმით, ფონდს მსხვილი საწარმოები - საქართველოს რკინიგზა და ნავთობისა და გაზის კორპორაცია დატოვებენ. ეკონომიკის მინისტრის თქმით, საპარტნიორო ფონდი რეფორმირების შემდეგ “მნიშვნელოვან საინვესტიციო პროექტებს განახორციელებს”.

“მნიშვნელოვანი სახელმწიფო საწარმოები არ იქნებიან ფონდის ნაწილი, არც არის ფონდის ახალი შინაარსიდან გამომდინარე ლოგიკური, რომ ისინი ფონდის მმართველობის ქვეშ იყვნენ, პირიქით იცით, რომ მთავრობა მუშაობს და უახლოეს ხანებში დავამტკიცებთ სახელმწიფო საწარმოების მართვის სტრატეგიას, რომელიც განსაზღვრავს სახელმწიფო საწარმოებში, ასევე OECD-ის პრინციპებზე დაფუძნებულ კორპორატიული მართვის პრინციპების შემოღებას, შესაბამისად იგივე რეფორმები უნდა განხორციელდეს ამ მსხვილ სტრატეგიულ სახელმწიფო საწარმოებში.

ფონდი იქნება საინვესტიციო ფონდი, რომელიც განახორციელებს მნიშვნელოვან პროექტებს საინვესტიციო კუთხით და ასევე ქვეყნის ეკონომიკის განვითარებისთვის. ფონდი უნდა იყოს დამოუკიდებელი და გაიმიჯნოს სახელმწიფო ბიუჯეტისგან და იყოს შედეგზე ორიენტირებული, ხოლო ფისკალური რისკები უნდა იყოს მინიმიზებული. ესაა მათ შორის ჩვენი შეთანხმება IMF-თან. უახლოეს ხანებში თქვენ უფრო მეტ ინფორმაციას გაიგებთ როგორი იქნება ფონდი,”- განაცხადა ეკონომიკის მინისტრმა.

გასული კვირის ორშაბათს საქართველოს მთავრობის სხდომაზე “საპარტნიორო ფონდის შესახებ კანონის” გაუქმების საკითხიც განიხილეს. შესაბამისად, ამჟამად “საპარტნიორო ფონდი” დემონტაჟის პროცესში იმყოფება, მაგრამ რა სახით გაგრძელდება რეფორმირებული ორგანიზაციის საქმიანობა უცნობია.

უცნობია ფონდის დაფინანსების მექანიზმიც, თუკი წარსულში ეს დაფინანსება იყო ფონდის შვილობილი კომპანიების მიერ გადახდილი დივიდენდი მომავალში, ფონდს მსხვილი შვილობილები დატოვებენ და ის მათგან დივიდენდებს ვერ აიღებს. პარალელურად, IMF-თან გაფორმებული მემორანდუმით, ფონდს ახალი ვალების აღების შესაძლებლობაც არ ექნება.

“საპარტნიორო ფონდის” აქტივები მისი უკანასკნელი ანგარიშგების თანახმად, 4.6 მილიარდი ლარი, ვალდებულებები კი 3.17 მილიარდი ლარია. ამჟამად ფონდის საკუთრებაში ორი მსხვილი საწარმოა, ესენია "საქართველოს რკინიგზა" და "საქართველოს ნავთობისა და გაზის კორპორაცია". 2020 წელს ფონდის კონსოლიდირებული შემოსავალი 1.49 მილიარდი ლარი, ზარალი კი 196 მილიონი ლარი იყო. წარსულში ფონდის საკუთრებაში ასევე შედიოდა სახელმწიფო ელექტროსისტემა, ესკო და "თელასის" 25%-იანი წილი.

შეგახსენებთ, რომ 2013-2015 წლებში მთავრობა საპარტნიორო ფონდის რებრენდინგს და “საქართველოს განვითარების ბანკის” დაფუძნებას განიხილავდა, მაგრამ ეს ინიციატივა არ განხორციელდა.

თავად საპარტნიორო ფონდმა 2015-2020 წლებში 1.34 მილიარდი ლარის ზარალი განიცადა.