მთავარი
კატეგორია
TV ლაივი მენიუ
Loading data...

ეს კანონი APM-ს სანაოსნო მოსაკრებლის აკრეფის შესაძლებლობას უზღუდავს - იურისტი

6257d51fa2abc
შოთა ტყეშელაშვილი
14.04.22 12:12
860
პარლამენტში გრძელდება საზღვაო კოდექსში შესატანი ცვლილებების განხილვა, რომელიც საქართველოში მოქმედი პორტების ოპერატორებს, პორტში შესასვლელი არხების დაღრმავებას და ამ არხების მოვლა-პატრონობას ავალდებულებს. ამავე კანონით ახლებურად რეგულირდება პორტის ოპერატორებს - "სანავსადგურე ერთეულებს" – შორის ურთიერთობა: ერთ ოპერატორს მეორე ოპერატორისთვის განკუთვნილი გემების გატარებაზე საკომისიოს დაწესება ეკრძალება. 

ინიციატივას ეწინააღმდეგება ფოთის პორტის ოპერატორი APM Terminals-ი, რომლის უფლებებსაც იურიდიული ფირმა BLB წარმოადგენს. დღევანდელ სხდომაზე იურიდიული კომპანიის მმართველმა პარტნიორმა კახა შარაბიძემ დეპუტატებს განუცხადა, რომ APM-მა მოამზადა შენიშვნების 17-გვერდიანი დოკუმენტი, რომელიც პარლამენტს დღეს გადაეგზავნა. კახა შარაბიძის თქმით, ფოთის პორტის ოპერატორი მიიჩნევს, რომ ამ კანონის მიღების შემთხვევაში მათი ინტერესები ფუნდამენტურად ილახება. 

საკითხის შესახებ შარაბიძემ უფრო ვრცლად BMG-სთან ისაუბრა, მისი თქმით, ფოთის პორტის მფლობელ APM Terminals-ს ეზღუდება სანაოსნო მოსაკრებლის აკრეფის შესაძლებლობა. კახა შარაბიძე აცხადებს, რომ პარლამენტის მიერ შემოთავაზებული რეგულაცია იმდენად მძიმეა, რომ პორტი საერთაშორისო არბიტრაჟისთვის მიმართვასაც არ გამორიცხავს. 

"ვთვლით, რომ ეს კანონპროექტი არღვევს სახელმწიფოს ვალდებულებას ინვესტორის მიმართ, ასევე ეწინააღმდეგება საერთაშორისო ხელშეკრულებას, ნიდერლანდების სამეფოსთან საინვესტიციო უფლებების დაცვის შესახებ და ფუნდამენტურად ზღუდავს ფოთის ნავსადგურის უფლებებს. ფოთის ნავსადგური არ გამორიცხავს თუ ამ კანონით მოხდება მოქმედება, სამართლებრივ გზებს მიმართოს სახელმწიფოს წინააღმდეგ. კომპანია არ გამორიცხავს, არბიტრაჟში მიმართვას.

ერთ-ერთი არსი ამ პრობლემის არის ის, რომ ფოთის ნავსადგურის პასუხისმგებელი მთლიანად პორტის ინფრასტრუქტურის მოვლა-შენახვაზე, რისთვისაც მას 110 მილიონზე მეტი აქვს ინვესტირებული.

ერთ-ერთი მიმართულება ამ კანონის არის ის, რომ ჩაერიოს ხელოვნურად ამ პროცესში და გარკვეულწილად ფოთის პორტს შეუზღუდოს უფლება აკრიფოს მოსაკრებელი, რისი აკრეფის საშუალებაც მას ყოველთვის ჰქონდა და იღებდა.

ვერ გეტყვით თანხების ოდენობას, მაგრამ მას ექნება არსებითი ნეგატიური გავლენა.

ფოთის საზღვაო ნავსადგური პასუხისმგებელია მთლიანად პორტის ინფრასტრუქტურის შენარჩუნებაზე. ამ ფუნქციას ასრულებს ნავსადგური და მას უფლება აქვს დაადგინოს და აკრიფოს სანაოსნო ტარიფები. მას უმცირდება უფლებები და რჩება იგივე ვალდებულებები, რაც არის დარღვევა და ჩარევა მის საქმიანობაში. ეს არის მის კონსტიტუციურ უფლებებში ჩარევა.

მედიიდან გავიგეთ, რომ ამ ტიპის კანონის ინიცირება ხდებოდა პარლამენტში. ანონსიდან პარლამენტის განხილვების. რჩება განცდა, რომ პარლამენტი არ იღებს ფოთის პორტის არგუმენტებს. მე ვიცი, რომ ჩვენს მარწმუნებელს [APM] ექნება კომუნიკაცია მთავრობასთან სხვადასხვა დონეზე და შევხედავთ, როგორ განვითარდება მოვლენები,"- განაცხადა კახა შარაბიძემ.

კანონპროექტის ერთ-ერთმა ავტორმა, დარგობრივი ეკონომიკის კომიტეტის თავმჯდომარემ დავით სონღულაშვილმა განაცხადა, რომ იმის გამო, რომ ეს ინიციატივა დღევანდელ კენჭისყრაზე არ გადის და დეპუტატებს კომპანიის შენიშვნების გაცნობის შესაძლებლობა მიეცემათ, ამ კანონპროექტს "დაჩქარებულის" სტატუსი ეხსნება.

"დღევანდელ სესიაზე არ გადის ეს კანონპროექტი და გავა შემდეგ სესიაზე, ავტომატურად ეხსნება დაჩქარებული სტატუსი რაზეც თქვენი [APM-ის წარმომადგენლის] წუხილი არსებობდა,"- განაცხადა დავით სონღულაშვილმა. 

ფოთის პორტს APM Terminals-ი 2011 წლიდან მართავს, მის გარდა პოტში სხვა ოპერატორებიც საქმიანობენ, რომლებიც APM-ს საიჯარო გადასახადს უხდიან. მათ შორის უმსხვილესია Pace ჯგუფი, რომელმაც თებერვალში ახალი ტერმინალიც გახსნა.

ფოთის პორტის ფინანსური მაჩვენებლები:

ფოთის პორტმა 2021 წლის განმავლობაში 187.5 მილიონი ლარის შემოსავალი გამოიმუშავა; კომპანია სულ 771 გემს და 302,082 კონტეინერს მოემსახურა. პორტის შემოსავალი 2020 წელთან შედარებით 4%-ით არის შემცირებული.

2021 წელს ფოთის პორტის წმინდა მოგებამ 83.2 მილიონი ლარი შეადგინა, რაც 2020 წელთან შედარებით 37.8 მილიონი ლარით ნაკლებია.

ფოთის პორტს სულ 15 ნავმისადგომი აქვს და აქედან 8 საოპერაციო იჯარით არის გაცემული. ამონაგები იჯარიდან 22.9 მლნ ლარს აღემატებოდა.

პორტის 187-მილიონიანი შემოსავლის დიდი ნაწილი 89.9 მლნ ლარი ტვირთებიდან მიღებული შემოსავალია, 52.7 მილიონი საზღვაო მომსახურების ამონაგებია, იჯარიდან 22.9 მილიონი, 15.1 მილიონი სახმელეთო მომსახურების შემოსავალი, 6.7 მილიონი კი სხვა მომსახურებიდან მიღებული ამონაგებია.