საქართველოში საერთაშორისო სავაჭრო პალატის ეროვნული კომიტეტის თავმჯდომარე ფადი ასლი უცხოური გავლენების გამჭვირვალობის შესახებ, ე.წ. რუსული კანონის შესახებ ღია წერილს აქვეყნებს. ფადი ასლი აღნიშნავს, რომ ამ კანონის მიღება საქართველოში ავტორიტარული მმართველობის განმტკიცებისკენ გადადგმული მძიმე ნაბიჯი იქნება, რაც ქვეყნის გრძელვადიან განვითარებას დააზიანებს. ფადი ასლი აღნიშნავს, რომ კანონი ეწინააღმდეგება როგორც საქართველოს კონსტიტუციას ასევე საერთაშორისო სამართლებრივ ვალდებულებებს გამოხატვისა და შეკრების თავისუფლებასთან დაკავშირებით. ფადი ასლი აღნიშნავს, რომ ეს კანონი საქართველოს ბიზნესგარემოსაც დააზიანებს, რადგანაც ეს იქნება სიგნალი, რომ საქართველოში არაპროგნოზირებადი და ავტორიტარული გარემოა, რაც ინვესტორებს დააფრთხობს.
ფადი ასლის ღია წერილი
"მე ვწერ ამ წერილს იმისათვის, რომ საზოგადოებას მივაწოდო ინფორმაცია ყველა იმ შედეგების შესახებ, რაც საქართველოს წინაშე დადგება ქვეყანაში „რუსული კანონის“ ამოქმედების შემდეგ. ფაქტია, რომ საქართველოს მთავრობის მიერ ამ კანონის ამოქმედება გამოიწვევს არასასურველი შედეგების სერიას, რომელიც ღრმად აისახება ბიზნესგარემოზე, ეკონომიკაზე და საქართველოს მთლიან კეთილდღეობაზე, როგორც ეს მოცემულია შემდეგ პუნქტებში:
1. სამოქალაქო საზოგადოებისა და დემოკრატიის ჩახშობა
• გავლენა მმართველობაზე: სამოქალაქო საზოგადოების ორგანიზაციებს (სსო) უდიდესი მნიშვნელობა აქვს ჯანსაღი დემოკრატიისთვის, რადგან ისინი ხდიან მთავრობას ანგარიშვალდებულს, მხარს უჭერენ გამჭვირვალობას და ებრძვიან კორუფციას, შესაბამისად, მათი ოპერაციების შეზღუდვა გამოიწვევს ნაკლებ ზედამხედველობას და მეტ კორუფციას, რაც გააუარესებს მმართველობის ხარისხს.
• საერთაშორისო აღქმა: ასეთი კანონის განხორციელება აღიქმება ავტორიტარიზმისკენ სვლად, რაც გამოიწვევს საქართველოს დემოკრატიული პროგრესისა და იმიჯის დესტაბილიზაციას საერთაშორისო ასპარეზზე.
2. ეკონომიკური შედეგები
• ინვესტორების განწყობა: უცხოელი ინვესტორები, როგორც წესი, ეძებენ სტაბილურ, გამჭვირვალე და პროგნოზირებად პოლიტიკურ და სამართლებრივ გარემოს; შესაბამისად, არასამთავრობო ორგანიზაციების უცხოურ აგენტებად მარკირება პოლიტიკური არასტაბილურობისა და არაპროგნოზირებადობის სიგნალი იქნება, რაც ხელს შეუშლის პირდაპირ უცხოურ ინვესტიციებს (FDI).
• საერთაშორისო სავაჭრო ურთიერთობები: ქვეყნებმა და საერთაშორისო ბლოკებმა შესაძლოა გადახედონ თავიანთ სავაჭრო შეთანხმებებს იმ ერთან, რომელიც თრგუნავს სამოქალაქო თავისუფლებებს, რაც პოტენციურად გამოიწვევს სანქციებს ან სავაჭრო ემბარგოებს.
3. შედეგები საერთაშორისო დახმარებასა და განვითარებაზე
• დახმარების შეფერხება: ბევრი არასამთავრობო ორგანიზაცია მიმართავს საერთაშორისო დახმარებას განვითარების პროექტებზე, მათ შორის განათლებაზე, ჯანდაცვაზე და ინფრასტრუქტურაზე; ეს კანონი ხელს შეუშლის ამ ნაკადებს, რაც უარყოფითად იმოქმედებს განვითარების შედეგებზე.
• პირობითობა საერთაშორისო დახმარებაზე :დასავლეთის ქვეყნების და საერთაშორისო ორგანიზაციების დახმარებას ხშირად განაპირობებს ადამიანის უფლებები და დემოკრატიული მმართველობა; ეს კანონი გამოიწვევს დახმარების შემცირებას ან შეწყვეტას.
4. სექტორის სპეციფიკებზე ზემოქმედება
• ტექნოლოგია და ინოვაცია: აყვავებული სამოქალაქო საზოგადოება ხელს უწყობს აქტიურ ინტელექტუალურ ეკოსისტემას; არასამთავრობო ორგანიზაციების შეზღუდვები ჩაახშობს ინოვაციურ შესაძლებლობებს, რომლებიც გადამწყვეტია ტექნოლოგიური წინსვლისა და ეკონომიკური დივერსიფიკაციისთვის.
• ტურიზმი: საქართველოს, როგორც პროგრესული და ტურისტული მიმართულების იმიჯი შეირყევა, რაც შეამცირებს ტურიზმიდან შემოსავლებს, რაც მნიშვნელოვანია ეკონომიკისთვის.
5. ტვინების გადინება
• ტალანტების ემიგრაცია: მზარდი ავტორიტარიზმი გამოიწვევს გამოცდილი და განათლებული ქართველების, განსაკუთრებით ახალგაზრდების ემიგრაციას, რომლებიც შესაძლოა ისწრაფოდნენ უფრო დემოკრატიულ და ღია საზოგადოებებში ცხოვრებისა და მუშაობისკენ.
6. სოციალური ჰარმონია და პროგრესი
• სოციალური დაყოფა: კანონი გააღრმავებს სოციალურ დაყოფას არასამთავრობო ორგანიზაციების „უცხო“ ან ქართული ინტერესებისთვის უცხო ეტიკეტების მინიჭებით, რაც გამოიწვევს პოლარიზაციას და სოციალურ კონფლიქტს.
• კულტურული და საგანმანათლებლო გავლენა: არასამთავრობო ორგანიზაციები ასევე მხარს უჭერენ კულტურულ და საგანმანათლებლო პროგრამებს, რომლებიც ამდიდრებენ საზოგადოებას, ამიტომ მათი საქმიანობის შეზღუდვა ჩაახშობს კულტურულ გაცვლას და საგანმანათლებლო შესაძლებლობებს.
7. სამართლებრივი და კონსტიტუციური გამოწვევები
• კონსტიტუციურობა: კანონი ეწინააღმდეგება საქართველოს კონსტიტუციას და საერთაშორისო სამართლებრივ ვალდებულებებს გამოხატვისა და შეკრების თავისუფლებასთან დაკავშირებით, რაც ქმნის სამართლებრივ გამოწვევებს შიდა და საერთაშორისო დონეზე.
„კანონი უცხოელი აგენტების შესახებ/რუსული კანონი“ წარმოადგენს არა მხოლოდ მნიშვნელოვან რისკს ქართული საზოგადოების დემოკრატიული ქსოვილისთვის, არამედ წარმოადგენს მნიშვნელოვან ეკონომიკურ რისკებსაც; პოლიტიკოსები და ბიზნესმენები, რომლებიც აცხადებენ, რომ ეს კანონი საქართველოს ეკონომიკაზე გავლენას არ მოახდენს, სულელები არიან და მოსახლეობა შეცდომაში შეჰყავთ.
საერთაშორისო სავაჭრო პალატა (ICC) არის ყველაზე მსხვილი ბიზნეს ორგანიზაცია მსოფლიოში, რომელიც აერთიანებს 45 მილიონზე მეტ ბიზნესს და 12000 სავაჭრო პალატას 190 ქვეყანაში. ICC მჭიდროდ თანამშრომლობს G7-თან, G20-თან, მსოფლიო ბანკთან, IMF-სთან, WTO-სთან, WCO-სთან და გაეროსთან, სადაც მას მუდმივი ადგილი უკავია.
ფადი ასლი
საქართველოში საერთაშორისო სავაჭრო პალატის ეროვნული კომიტეტის აღმასრულებელი
საბჭოს თავმჯდომარე